Du opsiger en medarbejder, og 10 dage efter kommer der en mail fra medarbejderens fagforening, om at de ikke mener opsigelsen af medarbejderen er saglig. I mailen er der også et krav om, at din virksomhed skal betale en erstatning for opsigelsen på eksempelvis 3 måneders løn.
Hvad er op og ned i sådan en sag, og er kravet overhovedet rimeligt eller har fagforeningen ikke noget at habe deres krav i?
Vi har fornyelig hjulpet en virksomhed, som fik en krav ind af døren på betaling af en erstatning på 3 måneders løn og krav om at betale 5.500 kr de ikke havde betalt i pension.
Efter en gennemgang af sagen med virksomheden var det tydeligt, at de skyldte beløbet i pension. Så det fik de straks afregnet.
Men kravet var efter vores bedste opfattelse grundløs. Efter lidt mail udveksling, og en snak på telefonen frafaldt fagforeningen kravet.
Da vi komme ind i sagen var virksomheds ejeren glad, hvis han bare kunne slippe med at betale halvdelen af kravet. Nu slap han for at betale i det hele taget.
Så hurtigt går det desværre ikke altid. I sidste måned måtte vi sammen med virksomheden, tage et par forhandlingsrunder med 3F i en sag, men med en rigtig godt resultat for virksomheden.
2 gode råd
Du skal sikre dig at opsigelse er saglig inden du opsiger.
Får du en henvendelse fra en fagforening omkring en medarbejder eller overenskomst, så søg altod rådgivning for at stille jer bedst muligt i sagen.