Overenskomst

Generelt om overenskomster

Mange danske virksomheder er omfattet af en overenskomst gennem deres medlemskab af en arbejdsgiverforening. Nogle virksomheder har også en overenskomst uden om en arbejdsgiverforening.

Omvendt skal din virksomhed også gerne kunne udnytte de muligheder og den fleksibilitet, som overenskomsten giver.

Sammen med overenskomsten er der som udgangspunkt også mulighed for at indgå lokalaftaler. Dvs. særlige aftaler som er tilpasset din virksomhed. Disse aftaler kan handle om løn, arbejdstid, pauser mv. 

Det kan tit være en fordel for virksomheden at benytte muligheden for lokalaftaler

Er du på vegne af din virksomhed blevet mødt af et overenskomstkrav – eller ønsker du en overenskomst? Så kan vi hjælpe dig med at håndtere den situation bedst muligt for både virksomhed og medarbejdere.

Vi kan også hjælpe dig med at fortolke og/eller forny den overenskomst, der er gældende i din virksomhed.

Har du lyst til at tage en snak om overenskomster, kan vi kontaktes her.

Medarbejderforhold og overenskomst ved virksomhedsoverdragelse

Når en virksomhed overdrages fra en ejer til en ny, er det juridiske skruet sådan sammen, at når man overtager en virksomhed, så følger virksomhedens medarbejdere som udgangspunkt med. Det betyder, at køber hænger på eventuelle ubetalte regninger, som oftest er et resultat af skyldige feriepenge eller skyldig pension. 

Når der handles små og mindre virksomheder, er det sjældent, at man laver den store afklaringsproces i forhold til medarbejdernes løn og ansættelsesforhold. Denne mangel på fokus kan have store økonomiske konsekvenser for den nye ejer af virksomheden.

Efter en virksomhedsoverdragelse ser vi ofte, at der dukker en overenskomst op. Og det er ikke altid, at den sælgende virksomhed var opmærksom på denne overenskomst. Når tilfældet er sådan, at overenskomsten ikke er blevet efterlevet i en længere årrække, kan der komme store efterbetalingskrav. I sådan en situation er det køberen, der ender med regningen for den manglende overholdelse af overenskomsten.

Vi ser oftere og oftere, at der opstår problemer omkring en overenskomst i en virksomhed kort tid efter, den er blevet solgt.

Efter en virksomhedsoverdragelse ser vi ofte, at der dukker en overenskomst op. Og det er ikke altid, at den sælgende virksomhed var opmærksom på denne overenskomst. Når tilfældet er sådan, at overenskomsten ikke er blevet efterlevet i en længere årrække, kan der komme store efterbetalingskrav. I sådan en situation er det køberen, der ender med regningen for den manglende overholdelse af overenskomsten.

Vi har været involveret i sager, hvor der kort tid efter overdragelse kom efterbetalingskrav på godt 2 mill. kroner.

Det kan derfor ikke undervurderes, hvor vigtigt det er, at have styr på overenskomst og lønmodtagerforhold. Har du brug for hjælp eller sparring til dette, så kontakt os her.

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.